تأثیر جنسیت نوزاد بر خطر ابتلا به دیابت بارداری

20 می 2015- دیابت بارداری باافزایش قندخون بیش از مقدار طبیعی  درزنان  باردار حادث میشود. تحقیقات جدید نشان داده است جنسیت جنین می تواند بر خطر ابتلا مادر به دیابت بارداری یا دیابت نوع 2 در مراحل بعدی زندگی تأثیر گذارد.

نتایج این تحقیق درمجله ی Clinical Endocrinology & Metabolismمنتشر شد.

 به گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماریها 9 درصد از زنان باردار به دیابت بارداری مبتلا می شوند.

 در این مطالعه  مشخص گردید داشتن جنین مذکر نسبت به  جنین مونث احتمال ابتلا به دیابت  بارداری را افزایش می دهد.

 پرفسور Baiju R. Shahاز دانشگاه تورنتو می گوید: تصور می شود دیابت  بارداری  به دلیل ترکیبی از اختلالات متابولیک زمینه ای  در مادر وتغییرات متابولیکی موقت درطی بارداری اتفاق می افتد.  یافته های این تحقیق مشخص نمود تغییرات متابولیک  درزنان بارداری  که حامل جنین پسر هستند  بیش از تغییرات متابولیک  مادران حامل جنین  دختر می باشد.

 دراین مطالعه یکوهورت مبتنی بر جمعیت از اطلاعات پزشکی ثبت  شده در  سازمان بیمه ی انتاریو استفاده شد. دانشمندان میزان ابتلا به دیابت را در میان  643 هزار زن باردار که در فاصله ی آوریل 2000 تا مارس 2010 اولین نوزاد خود  را وضع حمل  کرده  بودند، بررسی کردند.

محققان دریافتند احتمال ابتلا به دیابت بارداری در زنان حامل نوزادان پسر بیشتر است اما احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 پس از بارداری در زنانی که حامل نوزادان دختر بودند، افزایش می یابد.

دکتر shahمی گوید: این نتایج نشان می دهد حتی بدون افزایش خطر اختلالات متابولیک حاصل از بارداری نوزادان پسر، زنان حامل  نوزادان دختر دچار اختلالات متابولیک  زمینه ای جدی تری هستند.

دکتر shahمی گوید: برنامه های سلامت عمومی غالباً به تأثیر سلامت ، رفتارها و فیزیولوژی مادر بر سلامت نوزادان پرداخته و تمرکز دارند.  این مطالعه  نشان داد که جنسیت نوزاد می تواند به درک  بهتر  وضعیت سلامت مادر کمک کند و براساس جنسیت کودک می توان خطر ابتلا مادران به بیماریها را در آینده بهتر پیش بینی کرد.

منبع:www.sciencedaily.com/releases/2015/05/150520131703.htm